Hoe kan ik met mijn website automatisch leads generen?

Lees hier het antwoord

Eén van de meest voorkomende vragen die ik krijg is "Hoe kan ik met mijn website leads genereren?"

Dagelijks nieuwe leads

Sinds we met Odoo Experts zijn gestart hebben we gebouwd aan een website met als doel “leads generen”.

Vandaag te dag krijgen wij dagelijks nieuwe leads en is alles volledig geautomatiseerd.

We hebben onze “mindset” moeten veranderden en hebben in plaats van een “mooie website” (lees visitekaartje) een internet marketing machine gebouwd die er voor zorgt dat we geen netwerk events meer hoeven af te lopen en/of koude acquisitie moeten doen.

Wat ga ik je vandaag leren?

Vandaag ga ik je stap voor stap de basis elementen leren, wat je moeten weten om met je website leads te generen.

Geen basis, geen business

Voordat je kan starten met het automatisch leads generen, moet je eerst de basis duidelijk hebben. Want als je geen basis hebt, heb je ook geen strategie.

Dus stap 1 is…..

Stap 1. Stel je zelf de volgende vragen

  • Wat is je visie of je boodschap?

  • Vraag jezelft niet “wat” je doet, maar “waarom” je het doet? En dan heb ik het niet over geld verdienen. Maar wat is je innerlijke intentie?

  • Wat is jouw markt/niche? En kies een niche waarin jij je wilt onderscheiden

  • Wie is je doelgroep? En welke behoefte hebben ze? En onthoudt :Als je niet kiest, wordt je ook niet gekozen

  • Wat zijn je USP’s? Waarin kan je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie?


Als je bovenstaande punten heb beantwoord wordt het ook makkelijker om content te produceren. 

Dus snel verder naar stap 2.

Stap 2. Content produceren

Wat is ook alweer content?
 

Content is inhoud

En als je een website of organisatie hebt zonder inhoud, dan is je bedrijf of website een “lege huls”.

 

Content is vaak waarde volle informatie waarmee je vertrouwen & verlangen mee kan opbouwen.

 

Content wordt vaak uitgedrukt in teksten, foto’s en video’s en gegoten in vormen als blogs, infographics, ebooks, podcast etc.

 

Voor elke fase in het aankoopproces kan je content produceren. 


Zorg er voor dat je relevante content op het juiste moment in je juiste context plaats.

 

De fase’s in het aankoopproces bestaan uit een See - Think - Do - Loyality

Stap 3. Content publiceren

Er is één centrale plek waar je content moet publiceren.

 

En dat is...je website.

 

Je website is een soort van spinnenweb.

 

Elke pagina wordt geïndexeerd door Google en elke pagina moet één doel hebben.

 

Alle content in de vormen van presentaties, video’s, blogs, afbeeldingen etc moeten gepubliceerd worden op je website.

 

Vanuit je website ga je de content promoten naar andere kanalen zoals social media.

 

Google kijkt naar relevante content in de juiste context.

 

En zoals gezegd;

 

“Mensen zijn in Google op zoek naar antwoorden en oplossingen”.

 

Note : Binnen Odoo is het heel eenvoudig om blogs, video's, afbeeldinge en Ebooks te publiceren.

Stap 4. Content promoten

Heb je content gepubliceerd dan wordt het tijd om je content te promoten.

 

De volgende stappen kan je ondernemen.

 
  1. Publiceer de links van je blogs, Infographics en landingspagina’s van je Ebooks in je social media kanalen.

  2. Adverteer met je content op Facebook of LinkedIN. Afhankelijk van je doelen en doelgroep. Zowel met Facebook als met LinkedIN kan je heel gericht je doelgroep bereiken.

  3. Post je content in groepen binnen jouw vakgebied op LinkedIN of Facebook.

  4. Benader binnen jouw vakgebied autoriteiten en vraag of ze het interessant vinden om jouw blog of video te promoten via hun website of social media kanalen.

  5. Bekijk of er soortgelijke artikelen/content is die gedeeld wordt op het internet en bekijk welke personen gedeeld hebben.

Stap 5. Email lijst opbouwen

The Money is in the List

 

Veel mensen denken bij Email marketing aan SPAM.

 

Maar dat is het zeker niet.

 

E-mail marketing kan nog steeds erg effectief zijn, misschien wel het effectiefste.

 

Bij Odoo Experts werken wij met give-away’s en dat zijn ons Ebooks en Gratis Probeerversie.

 

Doordat we “waarde” bieden met onze Ebooks en Gratis Probeerversie, zijn bezoekers op onze website bereidt om hun gegevens achter te laten (naam en e-mail adres is al genoeg).

 

Op het moment dat ze hun naam en e-mail adres hebben achtergelaten krijgen ze toegang tot de content en start de e-mail campagne.

 

Ook hier weer is het bedoeling om “waarde” te bieden in plaats van direct een sales. Eerst “Vertrouwen & Verlangen” opbouwen weet je nog.

 

Doordat we deze strategie hanteren nemen klanten rechtstreeks contact met ons op door ons antwoordformulier in te vullen en/of ons te bellen of te mailen voor een nadere kennismaking.

 

Op deze manier wordt onze website een "internet marketing machine" die in staat is om automatisch leads te generen. 


Mocht je geen diensten aanbieden, maar producten dan is het uiteraard mogelijk om direct online een sales te doen, nadat je “waarde” en dus antwoorden en oplossingen hebt geboden aan je bezoeker.

Stap 6. Meten = Weten

No Figures, No Business

 

Als je bent gestart met je internet marketing strategie, dan is het uiteraard van belang dat je gaat meten. Wij meten veelal via Google Analytics en maken ook onze doelen aan in Google Analytics.

 

Voorbeelden van onze Doelen.

 
  • E-book downloaden

  • Probeerversie aanvragen

  • Aanvragen POS demo versie

  • Contactformulier invullen

 

Doordat we alles meten zijn we ook in staat om per stap in onze salesfunnel te meten wat de knelpunten zijn. Want als je weet wat de knelpunten zijn in je salesfunnel ben je ook in staat om deze op te lossen en dus je sales funnel te optimaliseren.

Stap 7. Optimaliseren

“It’s much easier to double your business by doubling your conversion rate, than by doubling your traffic?

- Jeff Eisenberg

 

Als je doelen in Google Analytics hebt ingesteld en 2 tot 3 maanden onderweg bent, heb je genoeg data om te optimaliseren.

 

Bekijk per doel in Google Analytics wat je knelpunten zijn in je online salesfunnel.

 
  • Vanuit welke bronnen komen je bezoekers?

  • Wat zijn je exit pagina’s?

  • Waar kan je afleiding elimineren?

  • Is je landingpagina goed geoptimaliseerd?

  • Wat zijn je top 10 pagina’s? En dragen ze bij aan je doelen?

  • Doe A/B testing

 

Elke stap die je in je salesfunnel kan optimaliseren, heeft direct invloed op je doelen en dus op je business.

 

Uiteraard is “traffic” naar je website ook van belangrijk, maar als je website converteert, heeft het ook geen zin om meer bezoekers aan te trekken.


Dus focus je eerst op het bieden van kwalitatieve content en het optimaliseren van je online doelen op je website en dan komt de conversie van bezoeker naar lead vanzelf.

Tot slot

Ik hoop dat ik je inzicht hebt gegeven wat de basis is hoe je met je website leads kan generen. Ik weet het...het is nogal wat, maar geloof mij de investering in tijd is het meer dan waard.

Succes en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust en stuur mij een persoonlijk berichtje : ivo@odooexperts.n

Je mag uiteraard ook een reactie achterlaten onder deze blog.

Ik beantwoord alle vragen.

Schrijf een reactie

U moet zijn ingelogd om een reactie te plaatsen.