Marketing Automation en Odoo

Erwin van der Ploeg

In deze blog vertellen we je graag over de toepasbaarheid van de Marketing Apps van Odoo. Geen tijd of zin om het hele verhaal te lezen? Klik dan hier voor de korte samenvatting.

Er bestaan heel veel online tools die je kunnen helpen met je Marketing. Maar al deze tools staan vaak op zichzelf en hebben geen integratie met de overige bedrijfssoftware. De Marketeers werken vaak geheel los van de overige organisatie en dat is niet altijd even handig. De visie van Odoo is juist om alles te integreren om zo een zo groot mogelijke efficiëntie te behalen. Dit doordat gegevens eenvoudig zijn te combineren en te delen. Ook omdat iedere medewerker met dezelfde software werkt is het eenvoudiger te leren en over te dragen. Maar wat is Marketing Automation eigenlijk en hoe kan Odoo jou hierbij helpen?

Wat is marketing automation?

Marketing Automation is een verzameling van tools welke het mogelijk maakt om potentiële klanten, geautomatiseerd, te benaderen met als doel om deze te converteren naar klanten.


Bij marketing bestaan er meerdere doelen en afhankelijk van je doel zet je andere middelen in. Je kunt als doel hebben om je naamsbekendheid te vergroten, leads te verzamelen of bijvoorbeeld website verkopen te stimuleren. Bij al deze doelen kun je Marketing Automation inzetten.

Je begint met het delen van waardevolle informatie of bijvoorbeeld een betaalde Google campagne. Het aas is geplaatst. Het aas verleid de lezer verdere de fuik in en maakt het interessant genoeg om deze lezer zijn e-mail adres met je te delen. Zodra een potentiële klant zijn/haar e-mail adres met je hebt gedeeld, kun je hem/haar geautomatiseerd gaan benaderen.

Het benaderen van een potentiële klant doe je op een subtiele manier. Je hebt nu alleen nog zijn/haar e-mail adres, maar het uiteindelijke doel van iedere bedrijf is, de lead omzetten in een verkoop. Dit proces van de lead verleiden tot het worden van een klant, noemen we Lead Nurturing.


Odoo • Tekst en afbeelding
Odoo + afbeelding en tekst

Wat lead nurturing?

Lead nurturing is het proces van verleiden van een lead, zodat deze over gaat tot een koop van jouw product of dienst

Maar hoe krijg je een bezoeker van je website zo ver om zijn/haar e-mail adres met je te delen. Het is eigenlijk heel eenvoudig, je deelt iets waardevols in ruil voor het e-mail adres. Maar mensen doen dat tegenwoordig niet zomaar. Je moet dus goed nadenken over waar een bezoeker van jouw website naar op zoek is. Je noemt dat een Call to Action. Je wilt dat de bezoeker over gaat tot een actie en deze actie is Geef me je e-mail adres of telefoonnummer 😉.

Let op: Je moet wel netjes vragen of je het telefoonnummer of e-mail adres mag gebruiken voor marketing activiteiten.


Via e-mail kun je de klanten automatisch benaderen. Je kunt ze meer waardevolle informatie sturen, zoals een vervolg op je ebook of een kortingscoupon voor en aankoop. Maar wie stuur je nu wat en wie bel je wellicht wel persoonlijk op? Welke lead is warm en welke is heet? Hiervoor kan je gebruik maken van Lead Scoring.


Wat is lead scoring?

Met lead scoring kan je een waarde toewijzen aan potentieel klanten, om zodoende de waarde van de potentiële klanten in te schatten. Je kunt bijvoorbeeld punten toekennen aan de pagina’s van je website die de lead heeft bezocht, of bijvoorbeeld door welke marketing campagne de lead op je website is gekomen. Maar in plaats van alleen een e-mail kan je ook meer informatie vragen aan een lead, zoals bijvoorbeeld bedrijfsgrootte of interesses.
Hieraan kan je dan weer een score toekennen. Behaald een lead een bepaalde score kan je deze dan persoonlijk benaderen en het geautomatiseerde proces stoppen. Het is tijd om de klant binnen te halen.

Odoo • Tekst en afbeelding

Marketing automation in Odoo

Odoo integreert al je processen in één eenvoudige oplossing. Dus ook al je markering activiteiten kun je in Odoo beheren. Door de integratie van alle Odoo apps kan je heel effectief je marketing campagnes opzetten. Bezoekers van je website kun je volgen en converteren naar lead.

Het Lead Nurturing begint doordat je de lead opneemt in een marketing campagne van de Marketing Automation App van Odoo. Je verleidt de lead tot meer bezoeken aan je website en die bezoeker volg je en kent daar met Lead Scoring punten aan toe. Je converteert leads naar prospects en volgt deze in je Sales Funnel. Je kent verwachte omzet, kans en verwachte sluitingsdatum toe.

Verkoopmanagers hebben zo direct inzicht in de gehele verkooppijplijn en hebben zo direct een verkoopprognose.

 
 

De korte samenvatting:

alles op een rijtje.

Klanten krijg je niet, je moet deze verdienen. Je moet je best doen om de bezoeker van je website om te zetten in een betalende klant. Maar je kunt niet met iedere bezoeker persoonlijk contact opnemen. Maar je wilt wel die bezoeker omzetten in een klant. Hoe doe je dat nu effectief? Gebruik hiervoor Marketing Automation. Met marketing automation kun je handige marketing campagnes maken en bezoekers geautomatiseerd berichten sturen en vertroetelen, dit noemen we Lead Nurturing. Je waardevolle leads zullen vanzelf boven aan de lijst komen door deze automatisch te kwalificeren (Lead Scoring). 

Met Odoo kan je deze marketing campagnes effectief inregelen zodat je met minder tijd, meer kunt bereiken. Odoo Marketing Automation is geïntegreerd met:

  • Odoo Vekoop

  • Odoo Website

  • Odoo E-commerce

  • Odoo CRM

  • Odoo E-mail Marketing

Wij bij Odoo Experts helpen jou graag bij het opzetten van het marketing automation proces om jou te helpen met het winnen van nieuwe klanten. 

Alle mogelijkheden van Odoo

  • Maak leads vanuit je Odoo website

  • Voeg een score toe aan je leads

  • Start email compagnies naar je leads

  • Converteer je lead naar een prospect

  • Hou grip op je verkooppijplijn en verkoopprognose

  • Converteer je prospect naar klant

  • Verkoop via webshop of directe verkoop


Tip: Je lead is nu een klant, maar vergeet niet je klant ook te vertroetelen 😊. Maak er een herhalend proces van. Je stuurt hem/haar af en toe nieuwe waardevolle informatie en je start het proces opnieuw.

Nieuwsgierig geworden naar Odoo?

Probeer het dan zelf gewoon eens uit.