6 redenen waarom je livechat aan je website zou moeten toevoegen

Je hoeft geen expert te zijn in marketing om te begrijpen dat hoogwaardige klantenservice cruciaal is voor je bedrijf. Je bestaande klanten worden je beste ambassadeurs, welke je helpen met de groei van je bedrijf. Maar dat gebeurt alleen als je het perfect doet en de klant een waardevolle en onvergetelijke ervaring geeft. En dat elke keer weer!

Maar hoe geeft je die waardevolle en onvergetelijke ervaring?

Deze ervaring krijg je alleen als het bedrijf tegemoet komt aan de behoeften van bestaande en potentiële klanten. Voor, tijdens en nadat ze een aankoop gedaan. 

Maar hoe doe ik dat met mijn bedrijf?

Begin met een live chat service op je website om online een goede relatie op te bouwen met je (potentiële) klanten. 

Live chat functionaliteit is niet nieuw meer, maar toch wordt het nog niet op grote schaal gebruikt. 

Dit terwijl het grote voordelen voor je bedrijf kan hebben. Het toevoegen van live chat functionaliteit aan je website stelt klanten in staat om te chatten met je bedrijf in realtime. Je kunt ze direct helpen bij vragen of advies geven en op deze wijze vertrouwen opbouwen bij klanten die je website bezoeken.

Odoo, het snelst groeiende business software bedrijf ter wereld, heeft de live chat functionaliteit standaard eenvoudig geïntegreerd in je website en webshop. 

Hier 6 redenen waarvoor livechat ook voor jouw bedrijf voordelen geeft!


1. Realtime gemak voor je klanten

De belangrijkste reden om live chat toe te voegen is, omdat het erg gemakkelijk is voor je klanten. Je biedt de klant een directe manier van communicatie, zonder dat ze hoeven te bellen of mailen. 

Je bouwt direct een persoonlijke en sterke relatie op met je klant. De bezoeker van je website/winkel wil nou eenmaal niet altijd bellen. Mailen kan, maar gaat te traag en is geen directe communicatie.

Door directe communicatie geef je de mogelijkheid om direct een klant te adviseren, te helpen, maar ook om eventuele problemen direct adequaat te kunnen oplossen.

2. Kostenefficiënt

Doordat de klant direct advies kan vragen over bijvoorbeeld de producten in de webshop, is de kans groter dat de klant in 1 keer het juiste besteld. En omdat de klant goed wordt geholpen bestaat ook de kans dat de klant meer besteld en gaat je ordergrootte omhoog. En door de directe goede service, zal het aantal retouren teruglopen.

3. Versla de concurrentie

Het aantal aanbieders in iedere branche en zeker in webwinkels is overweldigend. 

Een van de manieren om de concurrentie te verslaan, is je onderscheiden door het bieden van uitmuntende service.

Met live chat geïntegreerd op je website stel je de klant centraal en kom je tegemoet aan de behoefte van de hedendaagse websitebezoeker en besteller. Je bent er ‘live’ bij en kan de klant bij iedere stap in het verkoopproces begeleiden met het juiste advies. Live chat kan heel goed helpen om een klant te verleiden door het leveren van zo veel waarde aan hun ervaring met je bedrijf en je aanbod.

4. Ontwikkel een betere klantrelatie

Klantenbinding is cruciaal voor de groei op de lange termijn van je bedrijf. Terugkerende klanten geven meer uit, verwijzen vrienden en familieleden in hun netwerk en blijven een betalende klant voor tientallen jaren.

Met behulp van een live chat programma kun je deze langetermijnrelaties bevorderen, omdat het laat zien dat je bedrijf echt de klant centraal zet en constant meedenkt om producten en dienstverlening te verbeteren.

Als jouw bedrijf de klant niet centraal zet, dan zul je waarschijnlijk niet slagen. Het digitale landschap van vandaag beïnvloeden klanten meer dan ooit, dat is waarom het belangrijk is om hen te betrekken bij het proces met tools zoals live chat. 

Wanneer klanten voelen dat hun stem wordt gehoord en ze chatten met een persoon achter het bedrijf, is het meer waarschijnlijk dat ze een sterkere relatie met je bedrijf zullen opbouwen.

5. Het chat transscript geeft informatie hoe je klantenservice te verbeteren

Het analyseren van de gegevens van die je bedrijf verzamelt over de website en andere digitale kanalen is cruciaal voor het begrijpen wat wel en niet werkt voor je bedrijf. Het installeren en gebruiken van een live chat programma kan je team helpen met het identificeren van trends in de pijnpunten van de klant. Door de vragen van de klanten te analyseren kun je verbeteringen aanbrengen in je product en diensten. Van veelgestelde vragen kun je bijvoorbeeld een aparte website pagina maken.

6. Verhoog je conversie en gemiddelde orderwaarde

Omdat de ervaring met je bedrijf leuker wordt gemaakt door het gebruik van de live chat, resulteert dit vaak in meer conversies en een hogere gemiddelde orderwaarde van klanten die je website bezoeken. De snelheid en de effectiviteit van deze vorm van klantenservice is wat er nodig is om te slagen! Klanten zoeken contact, maar vinden de oude bestaande methodes te omslachtig en haken af. 

Help de klant direct, online en realtime. Je zult zien dat je conversie omhoog gaat.

Maak jij al gebruik van live chat op je website? Laat het ons weten!

Wil je alles van Odoo weten, maar dan eenvoudig?

Met Odoo hou je het simpel! We sturen het je wel per mail 😊

in Blog
6 redenen waarom je livechat aan je website zou moeten toevoegen
Erwin van der Ploeg 18 september 2015
Deel deze post
Labels

Volgende lezen
Wat is Odoo ERP?