Verbeter je voorraadbeheer met deze 6 tips

Tevreden klanten met goed voorraadbeheer

Bent je bang klanten te verliezen door tekort aan voorraad? Hier enkele tips om de voorraad niveau op peil te houden en tevreden klanten te krijgen!
Goed zicht houden op de voorraad is een lastige klus. Het kost tijd en voorraadruimte is kostbaar, zeker als deze leeg is. Er zijn meerdere factoren die bepalen hoe je het magazijn opzet, en deze zijn allemaal belangrijk. Maar als je het niet doet, kun je geld verliezen, doordat klanten ervoor kiezen bij de concurrent te bestellen in plaats van bij jou!


Hieronder enkele belangrijk punten om over na te denken bij de opzet van goed voorraadbeheer;

Denk na over wat je verkoopt

De soorten producten welke je op voorraad hebt bepalen de wijze waarop je de voorraad organiseert. Bederfelijke producten moeten snel verkocht worden. Sommige producten moeten zelf gekoeld worden. Sommige producten zijn groot en sommige zijn klein. Je hebt producten welke snel worden verkocht en producten welke langer op voorraad liggen.


Hier zijn een aantal vragen welke je helpen de situatie te beoordelen:

  • Is de voorraad tijdgevoelig. Bijvoorbeeld bederfelijk, snel verouderd of uit de mode?
  • Heeft de voorraad specifieke eisen ten aanzien van de temperatuur?
  • Hoe groot zijn de artikelen?
  • Hoe snel kunt je ze verkopen?
  • Heb ik echt nodig om in voorraad te hebben of kan het rechtstreeks van leverancier naar de klant geleverd worden?

Kijk naar alternatieven

Het kan zo zijn dat het hebben van een eigen magazijn met voorraad voor jou niet de beste oplossing is. Indien de voorraad maar enkele mutaties kent, dan kost een magazijn medewerker je meer dan dat het oplevert. In dit geval kun je overwegen om de voorraad extern onder te brengen. Het geeft de mogelijkheid om je te concentreren op de core van je bedrijf, terwijl externe bedrijven jouw voorraad beheren.
 

Weet wanneer je het op voorraad moet houden

Sommige producten zijn periodiek, dus het is belangrijk dat je weet wanneer je deze binnen krijgt en wanneer ze weer weggaan. Het is bijvoorbeeld onzinnig om het hele magazijn vol te hebben met winterjassen, midden in de zomer.
 

Weet waar je de voorraad vandaan haalt

Bevoorraad het magazijn op een slimme manier. Bezuinigen op de verzendkosten bij het bestellen van meerdere items tegelijk als je kunt. Een goede relatie met een leverancier kan leiden tot betere deals, die ook kunnen helpen om de kosten te verlagen en wellicht de marge te verhogen.
 

Zorg voor meerdere leveranciers per product

Maak een lijst van alle leveranciers die de producten die je nodig hebt kan leveren. Het is altijd goed om een back-up plan te hebben voor het geval dat je gebruikelijke leverancier, op een bepaald moment, niet kan voldoen aan de behoefte. Indien je weet dat er alternatieve leveranciers zijn, zorgt dit voor minder stress, haast of betaal je meer dan je zou willen.
 

Plan je leveringen

Sommige dagen in de week zijn drukker dan anderen. Het krijgen van leveringen buiten de spitsuren geeft je meer tijd om de voorraad te organiseren.

Het Nederlandstalige Odoo Forum is Live

Stel je vraag aan andere Odoo gebruikers.

Er zijn twee belangrijke regels voor het beheren van voorraad

Push en Pull regels

De eerste wordt de 'push regel' genoemd. Deze regel gaat ervan uit dat er onderzoek is gedaan naar de markt en op basis hiervan maakt je een prognose. Op basis hiervan besteld je de producten en legt deze op voorraad. Het voordeel hiervan is dat je genoeg voorraad hebt voor iedere verkoop die wordt gedaan. Het nadeel is dat als je het product niet verkoopt, neemt deze ruimte in beslag en kost het je geld.

De 'pull regel' doet exact het tegenovergestelde. Voor iedere verkooporder welke je ontvangt van de klant, stuur je een bestelling naar de leverancier. De leverancier voorziet je van de exact benodigde hoeveelheid. Het voordeel hiervan is dat het ruimte scheelt en het elimineert het risico van onverkochte voorraad. Het nadeel hiervan is dat je het risico loopt van langere levertijden en dat je gebonden bent aan de beschikbare voorraad van de leverancier. Indien je leverancier niet, of niet binnen een redelijk termijn, kan leveren, kan dit de relatie met je klant behoorlijk verstoren.
 

Zorg voor een 'zorgeloze' voorraad

Een techniek waarover je  kunt nadenken is 'voorraad in consignatie'. Dit is een stuk van de voorraad die je leverancier plaatst in jouw magazijn, maar waarvoor de leverancier nog steeds de juridische eigenaar is. Zodra de voorraad wordt verkocht, stuurt de leverancier je de factuur. Het voordeel van deze techniek is dat, voor standaard producten, kunt je voorraad die niet is verkocht retourneren aan je leverancier, met als enige kosten de ruimte die het in de voorraad heeft ingenomen.
 

De beste voorraad is nog steeds geen voorraad

Onder de lijst van producten die je verkoopt zijn er enkele producten waarvan je geen voorraad zou moeten bijhouden. De beste oplossing om hen uit het magazijn te houden is het gebruik van 'drop-shipping'. Het gaat om het versturen van alle bestellingen die je van je klanten voor deze artikelen ontvangt, rechtstreeks te versturen naar je leverancier. Je leverancier zal deze producten rechtstreeks verzenden naar de klant. Dit resulteert in meer ruimte in het magazijn, en meestal een snellere verzending dankzij minder stappen.

Omarm technologie

laat systemen je helpen

Het werk gedaan krijgen is een full-time bezigheid als je alles in je eentje te doen. 

Met behulp van een goede voorraadbeheer software zal deze taak gemakkelijker, sneller en efficiënter te maken. Neem ieder deel van de voorraad op in het systeem: het zal je helpen bij het beheren van de voorraad door je duidelijk inzicht te geven in de voorraad niveaus.

Het gebruik van barcode scanners zal tevens helpen bij het besparen tijd en het geeft direct updates over wat binnenkomt en weer weggaat. Het geeft tevens de exacte positie van ieder product.

Lees ook het blog: Hoe automatiseer ik mijn inkopen

Automatiseer wat mogelijk is

Na enige tijd, heb je genoeg informatie om te bepalen wanneer welke producten met welke hoeveelheid besteld moeten worden. Gebruik geautomatiseerde functies op deze producten, zodat het systeem deze producten zelf besteld, terwijl je een oogje houdt op de rest van de voorraad. Zodra je deze taken hebt voltooid, moet het goed gaan in de meeste situaties en kun je tekort aan voorraad voorkomen en zijn je klanten tevreden. En als je klanten weten dat ze op je kunnen rekenen, zullen ze nooit ergen anders kijken!


De Meest gestelde vragen over Odoo

HET ODOO E-BOOK

Op basis van onze jarenlange ervaring met Odoo hebben wij de 18 meest gestelde vragen over Odoo verzameld en beantwoord.


Klik op de knop "Download Gratis". Je hoeft alleen je naam en e-mail adres in te vullen.

Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij :)

Schrijf een reactie

U moet zijn ingelogd om een reactie te plaatsen.